AlanimauX: Kepupusan haiwan akibat tindakan

AlanimauX

Wednesday 30 March 2011

Kepupusan haiwan akibat tindakan

Setiap spesies haiwan memainkan peranan dalam keseimbangan kesemua sistem kehidupan. Kini, semakin banyak bilangan haiwan di seluruh dunia terancam akibat kepupusan. Bumi telah melalui beberapa zaman kepupusan besar-besaran. Ramai ahli sains percaya bahawa dalam zaman kepupusan yang lalu, haiwan pupus kerana sebab-sebab semula jadi tetapi kini aktiviti manusia bertanggungjawab terhadap kemusnahan spesies.


Terdapat tiga pengelasan utama bagi spesies haiwan dalam bahaya kepupusan iaitu pertamanya terancam, kedua mudah terdedah kepada bahaya dan akhirnya ialah nadir. Spesies terancam menghadapi ancaman kepupusan yang paling serius. Ia memerlukan perlindungan manusia secara langsung untuk hidup. Umpamanya ikan Sturgeon yang biasa hidup di perairan di Eropah.



***Manusia mati meninggalkan nama, harimau mati meninggalkan?..

1 Comments:

Salam,
Kepupusan haiwan terutamanya jenis haiwan 'exotic' smemangnya adlh punca dri kerakusan manusia mengejar kemewahan dunia tanpa memikirkan akibat tindakan mereka...kepupusan ini boleh mengakibatkan ketidakstabilan ekosistem yang akhirnya membawa kpd kehancuran dunia sejagat...

Teruskan bkongsi idea...keep it up hime

By oujisama *(^_~)*

31 March 2011 at 20:47  

Post a Comment

<< Home

.sidebar { color: #FF6FCF; line-height: 1.5em; } }